stage week 5 & 6: CCU + vrije tijd - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu stage week 5 & 6: CCU + vrije tijd - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu

stage week 5 & 6: CCU + vrije tijd

Door: Debbie Enthoven

Blijf op de hoogte en volg Debbie

11 Oktober 2017 | Suriname, Paramaribo

Maandag 25 september, was weer de start van een nieuwe afdeling. Vanaf toen ging ik samen met Nicole twee weken kennis maken met de CCU (Cardio Care Unit). Wij liepen deze twee weken gezellig weer samen met Mandy en Carmen, twee studenten van Inholland Amsterdam. De twee weken op de ICU hadden we ook al samengelopen. Door de eerst dag van de vorige twee weken hadden we al de nodige kennis gemaakt met personeel en het systeem van de afdeling. Op onze eerste dag kregen we gelijk een eigen patiënt toegewezen, zonder dat hier ook een vaste verpleegkundige op stond. We waren namelijk vierde jaars en kwamen net van de IC af, dit was even slikken… Maar we zouden voldoende geholpen worden en zijn dus gestart, hierin zoveel mogelijk meegegaan met de verpleegkundige. Tussendoor kregen we regelmatig uitleg, onder andere van de hoofdverpleegkundige, over zaken omtrent het specialisme cardiologie. Met alle hulp en regelmatig overleg met zijn voeren, zijn we de dag uiteindelijk goed doorgekomen en hebben we zelf gerapporteerd. Het overdragen werd door een verpleegkundige gedaan.
De dag structuur op de afdeling was eigenlijk dagelijks hetzelfde en redelijk voorspelbaar. 7.00 uur start van de dienst en de overdracht, die soms zelfs al eerder begon. Hier is ook niet iedereen bij, want een aantal komen later binnen lopen. Vervolgens werd de patiëntenafdeling gemaakt en rond 7.30 werd gestart met alle vitale functies. Een vaste verpleegkundige stond op de medicatie en zette deze dan ook gelijk uit voor de gehele dienst (8.00 uur en 14.00 uur). Na de vitale functies worden deze direct genoteerd en gecurved (via een grafiek genoteerd), dit werd een keer per dag gedaan. Vervolgens was het wachten totdat het eten kwam, dit was meestal rond 8.00 uur. Na deze gedeeld te hebben en even later opgehaald, begon de rust. Alle patiënten worden hier al in de nachtdienst gewassen. Zo lang patiënten geen hulp nodig hebben en er geen opnames zijn, is er tot ongeveer de lunch, die rond 11.45 wordt gebracht, erg weinig te doen. De lunch wordt weer uitgedeeld en even later opgehaald. Omtrent 14.00 uur worden nogmaals de vitale functies gemeten. Hiertussen wordt nog gerapporteerd en hierna is het voornamelijk wachten op de overdracht. Onze overige tijd vulde we op door schoolopdrachten, gesprekken met patiënten en of met collega’s. Alleen op dinsdag en donderdag was er meer te doen gedurende de ochtend, aangezien er dan rond 9.30 uur artsenvisite was. Ook deze mochten we gelijk op ons tweede dag al zelf voorbereiden en doen. Ondanks dat het wel even wennen was direct alles zelf doen, heb ik hier uiteindelijk heel veel van geleerd. Zowel de arts als verpleegkundige waren erg lief en wilde alles uitleggen. Ik heb me hier zeer welkom gevoeld, wat een aardige mensen. We kregen meer dan genoeg ruimte tot leren, we mochten mee kijken met hart echo’s eventuele andere onderzoeken en ik heb hier “eindelijk” me eerst infuus kunnen en mogen prikken. Op onze laatste dag gaven de verpleegkundige en hoofdzuster aan dat we nog geen “brasa” kregen zodat we nogmaals terug MOESTEN komen, wat een leuk compliment is. (Brasa staat voor knuffel).

Natuurlijk hebben we ons naast de twee stageweken ook weer erg vermaakt.
Week 1:
We zijn langzaam stiekem voorbereidingen gaan treffen voor Nicole der verjaardag, die zoals beschreven in de vorige blog, gevierd werd op Stone Island. Versiering, cadeau en drank gekocht.
Deze week hebben we weinig thuis gegeten en dus weinig hoeven koken. Woensdag zijn we bij Robbie en Wendy zelf gebakken pannenkoeken gaan eten, wederom een gezellige avond. Deze week hadden we ook vernomen dat er een partybus was vanuit SU4you, waardoor het een “Nederlandse partybus” zou worden en we hadden bedacht hier ook op mee te gaan, deze ervaring wilde we namelijk graag een keer meemaken. Aangezien het vertrek dicht bij het huis van Robbie en Wendy was, hebben we gekozen hier nogmaals te eten, hiervoor hebben we onderweg naar hun Röti rollen mee genomen. De partybus was echt een geweldige ervaring. Dit is een bus met een open dak, iedereen staat hier bovenop, eventueel op banken. Op deze bus kan er vervolgens drank gedronken worden en staat er luidde muziek op. De bus rijdt uiteindelijk ruim een uur door Paramaribo, met allemaal dansende mensen. Je wordt dan ook regelmatig aangekeken door omstanders, wat wij ook doen wanneer we zo een bus zien rijden. De partybus stopte vervolgens bij hotel Torarica waar ook een feest georganiseerd werd, hier zijn we ook nog een tijdje geweest om vervolgens begin van de nacht naar huis te gaan, aangezien we de volgende dag weer vroeg op moesten voor stage. Hierna was het alweer het weekend, die beschreven staat in de vorige blog.

Week 2:
De maandag begon goed, wekker wel gezet, maar geen geluid, hierdoor wat verslapen maar gelukkig na alles wat sneller te doen nog op tijd voor stage. Misschien toch nog wat vermoeid van de trip naar Stone Island & Brownsberg. Uit stage ben ik zelf maar even richting de winkels gefietst aangezien ik toch een nieuwe broek nodig had, na uit de vorige gescheurd te zijn.
Donderdag hebben we voor de tweede keer gegeten bij Souposo, dit was de laatste avond voor Robbie en Wendy in Paramaribo en wij vonden toch wel dat ze de pindasoep nog moesten proeven. Deze avond lekker alles nabesproken van onze weken in Paramaribo.
Vrijdag zijn we natuurlijk nogmaals uiteten geweest, we zouden in eerste instantie met zijn vijven gaan eten bij het pannenkoeken en poffertjes restaurant. Maar aangezien we bedacht hadden, met vijf van de zes studenten van Inholland Amsterdam te gaan eten en we allemaal wel wat nieuws wilde proberen, zijn we naar DOK 204 geweest. Een restaurantje waar je helemaal aan het water zit om te eten. Hier snacks als voorgerecht gegeten en allemaal een hoofdgerecht. Dit restaurantje was het goedkoopst tot nu toe. Gegeten met tien personen waren we ongeveer 475 SRD kwijt. Dit is omgerekend ongeveer 5,45 per persoon. Het was een erg gezellige avond met zijn allen. Uiteindelijk zijn wij met zijn vijven en twee van die andere groep nog wat gaan drinken in het centrum. Waar we eerst zijn gaan zitten op het dakterras van Ramada (het terras met panorama uitzicht). Hierna zijn we met zijn alleen toch nog even uit geweest. Eerst een tijdje in D-Bar en vervolgens richting Tequila. Rond 2.15 richting huis, snel de tassen in pakken, want vanaf zaterdag stond er een drie daagse trip op het programma, waarvan de blog snel gaat volgen.

Soms loop ik wat achter met mijn blog, eigenlijk vanwege tijdgebrek. Ik heb het hier zoals jullie lezen soms te druk met leuke dingen. Maar ik blijf proberen jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden.

liefs