Stage week 3 & 4: Intensive Care Unit (ICU) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu Stage week 3 & 4: Intensive Care Unit (ICU) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu

Stage week 3 & 4: Intensive Care Unit (ICU)

Door: Debbie Enthoven

Blijf op de hoogte en volg Debbie

25 September 2017 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal,

Inmiddels zitten de derde en vierde stageweek er alweer op. Dit betekent gelijk dat we over de helft van onze stage dagen zijn. De twee afgelopen weken en de aankomende weken, zijn we per afdeling twee weken ingedeeld. Deze weken zouden voor ons starten op de CCU, maar dit ging toch niet helemaal goed. De eerste dag, maandag, dat we op stage aankwamen, waren we op de CCU met nog drie andere studenten en ze vonden vijf studenten op een afdeling van tien bedden toch wel wat veel. Deze dag hebben we voornamelijk veel gewacht op het antwoord of we wel of niet mochten blijven, we hebben veel gesproken met de hoofdzuster van de praktijkbegeleiding. Tussendoor nog een klinische les bijgewoond en hierna bleek dat we toch van afdeling gingen wisselen, waarbij we tevens de (hopelijk) juiste planning voor de overige weken hebben gemaakt, want deze zijn weer veranderd. Binnen deze planning komen we hierna alsnog op de CCU en dan met totaal vier á vijf studenten. Aangezien de middag inmiddels al vorderde zijn we ons op de ICU alleen gaan voorstellen, verder hebben we die dag nog een rondleiding in het mortuarium gehad en vervolgens om 14.15 naar huis. Zodat we de volgende dag konden starten op de ICU.
Vanaf dinsdag dan echt gestart op de ICU, wat werden we hier vriendelijk onthaalt, ze waren erg open en lief. Vanaf maandag tot en met donderdag hebben we hier stagegelopen met nog twee andere studenten, aangezien zei op vrijdag vrij zijn, waren we deze dage met z’n tweeën als stagiaires, wat toch ook wel erg lekker is. De ICU heeft namelijk vier bedden, die niet standaard vol liggen en dat is best druk met vier stagiaires en het vaste personeel. Maar ze zijn hier zo lief en begripvol naar stagiaires dat ze hun best doen, dit goed in te delen. De ICU was een kleine ruimte maar voorzien van allerlei apparatuur en goed onderhouden, het was er schoon en voldoende mogelijkheid voor eigen persoonlijke hygiëne. De eerste week op de ICU was rustig, maar alsnog wel weer kennis kunnen opdoen van handelingen en werken binnen een andere cultuur.
Naast de stage, hebben we dinsdag curry gekookt voor Robbie en Wendy en zijn ze gezellig blijven eten.

De tweede week van de ICU ging ook erg snel voorbij. Er hebben in onze weken maximaal drie patiënten tegelijk gelegen. Het was dan ook erg rustig. Hierdoor was er veel tijd en werd er erg veel gezeten. Maar tijdens de tweede week is deze tijd ook met leuke opvulling gebruikt. We werden bekend gemaakt met Surinaamse gerechten. Maandag bedachten collega’s bami soep te maken en dit wilde wij natuurlijk ook proeven, maar aangezien er nog geen ingrediënten waren, mocht ik met twee verpleegkundige boodschappen doen en gingen we om 9.00 ’s ochtend inkopen doen voor de bami soep bij een Chinese winkel. Hierna werd er gekookt in de het keukentje op de afdeling. Hier staat een los gasstel met een pit. De bami soep was erg lekker, maar dag twee hadden ze ook weer bedacht eten te maken, dit was wel al van tevoren gepland. Deze dag werd er soatosoep op de afdeling gemaakt. Zo leuk, in twee dagen echte gerechten uit het land geproefd en vers gemaakt. Hierna waren wij natuurlijk aan de beurt, na woensdag gewoon ons eigen broodje te hebben gegeten, hebben zijn wij als vier Nederlandse stagiaires pannenkoeken gaan bakken voor het personeel. Deze week hebben we het op de afdeling met bepaalde verpleegkundige over gerechten gehad die we echt nog moesten proeven, hieronder vielen bara's. Een aangezien vrijdag onze laatste dag was hebben ze deze ook nog voor ons gemaakt (dit zijn een soort hartige oliebollen). Ondanks dat wij na de bara's al aardig vol zaten hadden de verpleegkundige ook nog eten besteld. Aangezien we niet kende wat er in hun bakje zat, kregen we hier ook nog een deel van om te proeven. Dit was gefrituurde cassave met bakkeljauw (vis) en kouseband. Natuurlijk hebben we ook nog gewerkt, maar deze week stond ook zeker in het teken van eten. Ik vind het heel leuk om op deze manier verschillende Surinaamse gerechten geproefd te hebben. Dit eten begon trouwens meestal al rond 11 uur, als het niet eerder was, want die tijden zijn in Suriname heel normaal.
Tijdens onze weken op de ICU is het niet druk geweest, het waren geen patiënten met dringende acute zorg. Dit te bedenken dat de week ervoor drie reanimaties hadden plaats gevonden.
Naast stage, ben ik deze week voor het eerst mee gaan sporten. Deze sportschool is overdekt, maar wel in de buitenlucht. Dit betekent sporten met 32 graden en ja dat is heel erg warm. Gelukkig direct daarna bij hetzelfde complex af kunnen koelen in het zwembad.
Donderdag zijn we 's avonds na het eten naar CY coffee gefietst. Fietsen 's avonds wordt afgeraden, maar aangezien dit zo dichtbij was, zou een taxi langer duren. Gelukkig had er wel een fiets een werkende lamp en dan alleen voor. Maar we zijn weer veilig thuisgekomen. CY coffee was van binnen een heel leuk en sfeervol tentje. Waar we natuurlijk “coffee” gedronken hebben met een gebakje die helaas niet helemaal zo smaakte als ze eruit zagen maar goed volgende keer beter. Hier geëindigd met een wijntje en lekker een avondje gekletst, het is tenslotte toch ook een beetje vakantie.

De blog van weekend 4 & 5 volgt snel.

liefs

• 25 September 2017 - 21:34

Carla :

Hoi Debbie,

Ik merk wel dat jullie stage steeds zwaarder gaat worden

• 25 September 2017 - 21:36

Carla:

Hij heeft mijn tekst niet helemaal geplaatst zie ik

• 26 September 2017 - 09:44

Martha:

Lieve Debbie,

Ik weet niet maar volgens mij loop je stage in een restaurant. Ik denk dat het verpleegend personeel het hier drukker hebben. Zal wel weer wennen zijn als je in Nederland weer stage loopt. Maar goed het is nog steeds een belevenis en ik doe je het zeker niet na. Nog heel veel werk en natuurlijk eetplezier.

• 26 September 2017 - 21:48

Gerjan:

Mijn stages waren intensiever maar dit is wel geweldig die ervaringen en excursie die gemaakt hebt nou veel plezier verder.