Stage week 2: Verloskamers - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu Stage week 2: Verloskamers - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu

Stage week 2: Verloskamers

Door: Debbie Enthoven

Blijf op de hoogte en volg Debbie

11 September 2017 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hierbij een kort verslag over mijn tweede stageweek binnen het 's Lands Hospitaal.
Met gemengde gevoelens ging ik maandag richting stage. Ik had wel heel veel zin in nieuwe ervaringen, maar tevens was het weer opnieuw voorstellen, de afdeling leren kennen en ik had geen idee wat me te wachten stond, hoe ze hier met stagiaires omgingen. Ik had van mijn medestudenten wel al vernomen dat ze heel aardig en behulpzaam waren op de verloskamers. Vanaf het moment van binnenkomst voelde het al een stuk fijner op de afdeling. Iedereen was open en vriendelijk. Doordat het team kleiner was en de afdeling een gehaal is, leerde ik de meeste ook beter kennen en bouw je "een soort van band op" met de collega's. Gedurende de week op de verloskamers veel gezien en zeker veel geleerd. In vijf dagen tijd heb ik twee bevallingen en twee sectio's meegemaakt. Mooie ervaring, hoe dit er aan toe gaat binnen een andere cultuur. Na de bevalling wordt het kindje vrij snel weg gehaald bij de moeder, na de sectio zelfs meteen. Het kindje wordt dan gewogen, gemeten, schedelomtrek gemeten en aangekleed. Het blijft dan soms nog lange tijd liggen voor het weer naar moeder toe gaat.
Tijdens de vijf daagse stage werden de handelingen ook snel uitgebreid, waar we begonnen met voornamelijk vitale functies uitoefenen, mochten we uiteindelijk opnames doen, CTG's maken en kindjes aankleden.
Naast deze specifiekere handelingen, mochten wel natuurlijk ook veel "stagiaire" klusjes doen zoals bedden soppen en opmaken en regelmatig naar het lab lopen om briefjes weg te brengen. Al vond ik dit persoonlijk niet erg en was deze hulp voor de verloskundige vaak erg fijn.
Waar de meeste collega's heel behulpzaam waren en bereid waren tot uitleg, wel wanneer we hier zelf om vroegen. Werd ik door een enkeling als een slaafje behandeld. Mijn naam werd dan geroepen over de afdeling, wat vaak voor een klusje was. Uiteindelijk ben ik zelfs een keer eten gaan halen (bami) buiten de poort voor een collega, terwijl ze zelf gewoon om haar mobiel zat. Hierbij bedacht voortaan toch een keer vaker "nee" te gaan zeggen. Gelukkig hoorde dit bij de uitzonderingen.

Op de verloskamers werken ze alleen met verloskundige. Deze doen alles vanaf opname tot aan de bevalling. Vrijwel direct hierna gaan de vrouwen over naar de kraamafdeling.
Ik heb tijdens deze dagen duidelijk gemerkt dat mijn ervaring in Nederland op verloskunde kon bijdragen aan deze stage. Hierdoor stapte ik er toch makkelijker in en leert het makkelijker.
Tijdens deze stage hebben we in verhouding veel minder gezeten dan de kinderafdeling. Hierbij is het wel zo dat wij toevallig op de verloskamers, de "echte" drukke dagen hebben meegemaakt.

Vanaf nu lopen we twee weken stage per afdeling, ik zal dus niet wekelijks meer een stageblog online zetten. Wel blijf ik de weekenden met tripjes door schrijven.

liefs

  • 11 September 2017 - 13:13

    Jeanet:

    Hoi Debbie ,

    wat een ervaring werken in een ziekenhuis in Suriname, je leert een hele hoop en niet alleen over de zorg daar maar ook over andere culturen , het leven het omgaan met elkaar .

    Ik zeg geniet ervan want de weken zijn zo weer voorbij en voor je het weet
    ben je weer terug in het gestructureerde Nederland

    Groeten Jeanet

  • 11 September 2017 - 16:36

    Carla:

    Lieve Debbie,

    Gelukkig is deze week leerzamer en voor het gevoel ook veel beter geweest en waarvoor je ook kwam "de andere cultuur" die heb je nu gezien het "verschil met Nederland".

    Op naar je volgende stage afdeling!


  • 11 September 2017 - 16:49

    Martha:

    Laat je niet als slaafje gebruiken. Ach dat doen ze hier in Nederland ook. Maar
    goed je leert alleen maar van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Voor het keuzevak Global Nursing, ga ik samen met vier andere meiden tien weken naar Paramaribo. Waarin ik acht weken stage ga lopen en twee weken ga reizen/excursies maken.

Actief sinds 31 Juli 2017
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 10443

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2017 - 04 November 2017

Stage + reizen Suriname

Landen bezocht: