Weekend 3: Commewijne boottour en Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu Weekend 3: Commewijne boottour en Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu

Weekend 3: Commewijne boottour en Paramaribo

Door: Debbie Enthoven

Blijf op de hoogte en volg Debbie

14 September 2017 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Inmiddels is weekend drie ook alweer voorbij. Vandaag zittend we precies drie weken in Suriname.
Vrijdagmiddag startte ons weekend, altijd een goed gevoel. We hadden ervoor gekozen, lekker naar het zwembad te gaan. Met zijn vieren op naar sportvereniging de Dolfijn, fleur bleef thuis aangezien zij inmiddels ziek was geworden met dezelfde klachten. Eenmaal aangekomen bij de Dolfijn, konden we niet binnenkomen, ons contactpersoon, waardoor wij als introducee naar binnen kunnen bleek vrij te zijn. Daar stonden we dan met ons goede gedrag. Vlak bij de Dolfijn, zit hotel Residence Inn waar ook een zwembad zit, hier zijn we heen gelopen om alsnog een heerlijke dag niks te doen aan het zwembad. Bij het zwembad hadden we inmiddels bedacht pizza te willen eten en hebben dit besteld. Zodat wanneer we de taxi gingen bestellen een stop konden maken bij het restaurant en vanaf daar door naar huis.
Zaterdag hadden we een tripje gepland, de Commewijne Historische Plantage Boot Tour. We werden 's ochtend opgehaald bij ons huisje en zijn naar de waterkant gereden, waar we gingen opstappen. Het was een mooie ruime boot, waarbij we ook op het bovendek van het zonnetje konden genieten. We zijn over de Commewijne rivier gaan varen, waar we drie keer een stop maakte voor verschillende oude plantages. De eerste was Nieuw-Amsterdam, waar we hebben kunnen kijken naar het openluchtmuseum Fort Nieuw Amsterdam. De tweede plantage waar we naar toe zijn gevaren was Rust en Werk, dit was voorheen een koffieplantage. Nu konden we er voornamelijk wat woningen met de daarachter gelegen akkers zien. Onderweg naar de derde plantage hebben we nog dolfijnen kunnen spotten, op de Commewijne-/Surinaamse rivier. De twee rivieren creëren een scheidingslijn doordat de stromingen op het water tegen elkaar in gaan. De derde plantage was Frederiksdorp. Ook dit is vroeger een koffie-/cacaoplantage geweest. Momenteel is hier een resort gebouwd en staan er nog veel erg mooie plantagehuizen. Bij deze plantage hebben we geluncht, natuurlijk zoals op zijn Surinaams warm eten, rijst, nasi, bami enzovoort. Maar het was erg goed en smaakte lekker vers. Na deze plantage zijn we teruggevaren. Tijdens de terugreis vroeg Ronnie, onze tourguide, of we tijd hadden om nog wat van Paramaribo te zien. Dat wilde wij natuurlijk erg graag. Hij heeft ons rondgeleid in de aller luxte buurt van Paramaribo en ja dit zijn echt grote en luxe huizen. in deze buurt wonen onder meer Desi Bouterse en Jörgen Raymann. Hierbij werd ook verteld dat deze buurt met kerst helemaal versierd wordt. De mensen van die huizen huren hiervoor iemand in, deze bewoners laten dan ook de straten en boven de sloten mee versieren. Hierna zijn we via een omweg richting huis gereden, aangezien Ronnie ons nog verschillende restaurantjes heeft laten zien, waar hij het eten aanbeveelt.
Thuis hebben we ons allen opgefrist en zij toen wat gaan eten en een drankje gaan doen in het centrum.
Zondag zijn we op tijd op gestaan, om de markt op de Toutonnenlaan te verkennen. Eigenlijk hebben ze om d vijf kraampjes dezelfde spullen maar toch even leuk om te zien, Hier hebben we bananenchips ingeslagen, want die vinden we hier erg lekker en verder wat groente en fruit. Na de markt zijn we weer naar huis gefietst om onze zwemspullen alvast te pakken. We zijn eerst richting de palmentuin gefietst, wel mooi om te zien al die palmbomen en natuurlijk foto's gemaakt. Vervolgens zijn we doorgegaan naar Fort Zeelandia, we hebben deze alleen van buiten bekeken. Wel natuurlijk nog een foto gemaakt van het "I love SU" teken die daar ok te vinden is. Na dat we onze bezienswaardigheden hadden gehad, zijn we nog lekker een halve dag aan het zwembad gaan liggen om helemaal niks te hoeven doen. Uiteindelijk thuis lekker soep met stokbrood gegeten om ons vervolgens weer klaar te maken voor een nieuwe stageweek.

Aankomend weekend zouden we dan "eindelijk" naar Brownsberg en Stone Island gaan, totdat we gister vernomen dat dit niet door kon gaan, aangezien het vol zit. Het kon nog wel met een kleine wijziging erin. Toch hebben we gekozen voor de officiële tour. Deze gaat nu over twee weekenden plaats vinden.

Heet verslag van aankomend weekend zien jullie snel weer verschijnen!