Eerste weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu Eerste weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu

Eerste weekend

Door: Debbie Enthoven

Blijf op de hoogte en volg Debbie

28 Augustus 2017 | Suriname, Paramaribo

Het eerste weekend in Paramaribo, waren tevens ons laatste vrije dagen voor de start van stage. Zaterdag was ik weer vroeg wakker, maar alvast lekker in het zonnetje gezeten. We zijn deze dag begonnen met een fietsritje naar de markt. Dit ging gelijk al mis, aangezien wij als Nederlanders nogal graag rechts gaan fietsen, dit kan je beter niet gaan doen aangezien je dan in de knoei komt met overig verkeer. Verder verliep de rit naar de markt ook moeizaam, dit dan weer doordat we de weg niet wisten en aantal keer de verkeerde kant op fietsten. Ook heb je te maken met eenrichtingswegen en tegen het verkeer in fietsen wordt toch lastig, dus dan werd dan weer lopen via de stoep. Na en toch wat vermoeiende rit, voornamelijk door de hitte, zijn we door veel vragen bij de een markt aan gekomen. Helaas niet de markt die we wilde. Dit was de centrale markt in een binnenhal. Maar hier alsnog groente en fruit gehaald en snel weer weg, het zweet liep ons hierbij alleen over het gezicht. Onderweg naar huis nogmaals boodschappen gaan doen, waarbij we eigenlijk net te veel kochten voor op de fiets. Na een tussenstop bij het huisje, zijn we doorgefietst naar hotel Tortarica om daar lekker te gaan zwemmen.
's avond hebben we zelf gekookt in het huisje, hierna even opfrissen en allemaal een powernap gedaan. Verloop van de avond kwamen twee andere Nederlandse studenten om voor het uitgaan wat te drinken en een kaartspel te spelen. Om 1.30 richten het centrum gegaan.
Zondag hebben we volledig rustig aan gedaan. Nadat iedereen had uitgeslapen, zijn we naar het zwembad in het resort Zin geweest, duidelijk minder mooi dan Torarica, maar toch even lekker niks doen. Om vijf uur hadden we bijeenkomst bij restaurant Zus & Zo van Martha die ons richtlijnen wat betreft stage en algemeen richtlijnen ging uitleggen, erg interessant en bruikbaar. We zijn met zijn negenen bij Zus & Zo blijven eten. Superlekker en heel gezellig tentje. Eenmaal in het huisje allemaal de spullen voor stage klaargelegd en op tijd naar bed gegaan.

De douche in het huisje heeft alleen een koude kraan, wat gelukkig niet ijskoud is. In het begin vond ik dit erg wennen, maar het is heerlijk, afkoeling hebben we genoeg nodig.
Iedereen dag hebben we huisdieren op bezoek, naast onze twee waakhonden die we hebben bij het huisje, is er dagelijks ook ergens een kakkerlak te vinden. Iets minder, maar het hoort erbij.

• 28 Augustus 2017 - 08:25

Martha:

Je moet er wel een vergrootglas bij hebben om het te lezen. (grapje hoor)
    Veel sterkte met je 1e werkdag ik ben benieuwd of het in Suriname anders gaat.
    Groetjes van ons opa en oma