Start van het avontuur - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu Start van het avontuur - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Debbie Enthoven - WaarBenJij.nu

Start van het avontuur

Door: Debbie Enthoven

Blijf op de hoogte en volg Debbie

25 Augustus 2017 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Het is zover, de reis is begonnen. Na op Schiphol afscheid te hebben genomen van de thuisblijvers zijn wij donderdag 24 augustus na een 9,5 uur durende vlucht, om 19.45 lokale tijd geland in Paramaribo. Het is hier vijf uur vroeger dan in Nederland. Even als op Schiphol, verliep het ook op het vliegveld van Paramaribo allemaal redelijk vlot. Vervolgens werden we naar ons appartement gebracht, dit was ongeveer een uurtje rijden. Eenmaal in het huisje begonnen we het tijdverschil duidelijk te merken. Waar de nacht in Nederland begonnen was, was het hier nog maar avond en dan ook nog de warmte erbij, maar even rustig bijgekomen en vervolgens kamers kiezen en klamboe ophangen. We hebben de belangrijkste dingen uit ons koffer gehaald en zijn naar bed gegaan.

Na een toch iets wat slechte nacht, waarbij veel en vooral vroeg wakker, zijn we dag twee rustig begonnen. Alles uitpakken en een plaatsje geven. Vervolgens werden we gehaald ,door de dame die alles omtrent de stage en verblijf voor ons heeft geregeld, voor een introductie, waarbij we heel vriendelijk geholpen werden en zoveel mogelijk tips kregen. Verder vandaag direct het visum verlengd bij de vreemdelingendienst, hier werden we naar toe gebracht en natuurlijk weer opgehaald, waar de vraag was een broek over de knie, een shirt met mouwen en dichte schoenen te dragen, net nu het al zo warm is. Hierna gingen we door met een "citytour". Tijdens de tour werd er door middel van een autorit, de belangrijkste plekjes laten zien, om zo een beetje de weg wijs te maken. Ook zijn we over het terrein van het ziekenhuis gereden, wat er super leuk uitzag. Hierna even uitgerust in het appartement om vervolgens schorten aan te meten, die we aan gaan moeten over ons pak tijdens stage. Als laatste nog fietsen uitgekozen om ons naar stage en andere plekken overdag te kunnen vervoeren. Veel regel dingen op een dag, maar zeer nuttig en in een keer klaar. Ook voor het eerst boodschappen gedaan, wat gelukkig op loopafstand te redden was. Het was een Chinese supermarkt, waar het allemaal heel anders werkt dan wij gewend zijn, maar daarom zitten we ook in Suriname.
Na even bijgekomen te zijn, want de warmte put ons aardig uit, zijn we ons gaan klaarmaken voor de avond. Deze hebben we afgesloten door gezellig wat te gaan eten en daarna nog te drinken in het centrum. Dit doen we met een taxi, die telefonisch te bereiken zijn, want vanaf vandaag hebben we ook een Surinaams simkaartje gekregen.
De avond afgesloten met even napraten in de tuin, aangezien de tempraturen 's avond/'s nachts erg aangenaam zijn.

vanaf zonsondergang, rond 18 uur, wordt afgeraden zelf over straat te gaan en doen we alles met de taxi. Overdag kunnen we zonder problemen gezamenlijk over straat.
De tempratuur is overdag gemiddeld 33 graden en 's avonds/'s nachts 26 graden. Het is wennen, maar daar hebben we nog genoeg tijd voor.

• 26 Augustus 2017 - 08:36

Martha:

nou je mag wel een beetje van de warmte hierheen sturen. Hopelijk heb je het in het ziekenhuis ook naar je zin en kan je nog veel leren. Heel veel plezier en vele groetjes van ons opa en oma

• 26 Augustus 2017 - 10:40

Karin Vd Reijden:

Hoi Debbie,
    Heel veel succes en plezier daar.
    Ik ga je verslag volgen.
    Gr karin ..De mieuwijdt

• 26 Augustus 2017 - 11:57

Carla:

Hoi Debbie,

Aan het weer zal je wel wennen, als jij nu een beetje deze kant op stuur, kan ik er ook alvast aan wennen:)
    Jullie hebben het belangrijkste geregeld en verder wens veel succes op je nieuwe stageplek en vooral genieten in Suriname.

xxxmamaxxx